Billboard Ads

https://masterkey.masterweb.com/aff.php?aff=12774

ayat 1000 dinar

Ayat Seribu (1000) Dinar atau ayat yang ada dalam surat at-Tholaq adalah ayat yang populer dalam hal doa rezeki atau doa kekayaan. Banyak sekali amalan doa agar rezeki lancar dan berkah yang diajarkan oleh para pendahulu kita, para kyai dan para ulama. Sebab kekuatan dan senjata seorang muslim adalah doanya. Tidak ada daya dan upaya bagi manusia kecuali dari Allah SWT. Kerana itu sudah sepantasnya jika kita bermohon kepadaNYa.



Diantara doa rezeki lancar yang diajarkan para ulama adalah melalui wasilah ayat seribu (1000) Dinar. Ada banyak cara pengamalan doa ayat 1000 dinar ini. Diantaranya adalah apa yang diceritakan di bawah ini dari putra ar-Ridha.



Di tanah perkuburan Ar-Ridha Alaihissalam di kota Thusi pada hari selasa tanggal 3 Rabiul Awwal 1352 H., saya berkata kepada As-Sayyid Al-Jalil Mirza Abdullah As-Sairazi At-Tawasili: "ijazahkan kepada saya amalan yang engkau terima dari ayah saya ' '







Kemudian dia menjawab''Dia (bapa) diberi ijazah oleh dadim Akar Muhtaj dan saya ijazah pula untukmu amalan itu begini: dikerjakan malam rabu, malam Khamis, malam Jumaat 3 malam berturut turut selepas solat maghrib sebelum berkata-kata dan melakukan sesuatu pertma membaca surat al-qodr 6 x setiap selesai satu kali tiup kearah satu penjuru hingga enam penjuru dengan tertib sebagai berikut; pertama ke atas, bawah, kanan, kiri, depan, belakang, setelah itu membaca surat al Tholaq 2-3 sebanyak 114 x bagi yang mengamalkannya rezeki datang minggu itu juga sebanyak yang diperlukan. Kemudian Syech Mirza Abdullah berkata: Saya amalkan dan ternyata seperti yang dikatakannya.



Ayat lengkapnya sebagai berikut, tapi yang dibaca hanya yang dicetak tebal.



فإذا بلغن أجلهن فأمسكوهن بمعروف أو فارقوهن بمعروف وأشهدوا ذوي عدل منكم وأقيموا الشهادة لله ذلكم يوعظ به من كان يؤمن بالله واليوم الآخر ومن يتق الله يجعل له مخرجا -2- ويرزقه من حيث لا يحتسب ومن يتوكل على الله فهو حسبه إن الله بالغ أمره قد جعل الله لكل شيء قدرا -3-

Wa man yattaqillaaha yaj'al lahuu makhrojan, Wa yarzuqhu min haitsu laa yahtasibu,Wa man yatawakkal'alallaahi fahuwa hasbuhuu,Innallaaha baalighu amrihii,Qad ja'alallaahu likulli syai in qadran"(QS.ATH-THALAQ: 2-3)





Itulah surat at-Tholaq ayat 2-3 yang sering disebut sebagai ayat 1000 dinar. Kehebatan dan fadhilah ayat 1000 dinar ini memang sudah sangat masyhur. Anda juga boleh membuktikannya sendiri dengan mengamalkan ayat ini seperti yang dijelaskan di atas. Silahkan diamalkan, semoga bermanfaat.
Advertisement
edit post icon  www.alamuslim.com